Hvordan bilder påvirker SEO
Det gjør nesten litt vondt å forenkle det på denne måten, fordi SEO er avhengig av så utrolig mange faktorer. Men når du gjør deg synlig digitalt er det så utrolig viktig å tenke på hvilke bilder du bruker, hvorfor du bruker de, og hvordan. Å huske på at det er fordeler med originalt innhold framfor kjøpt innhold. I tillegg til at originalt innhold vil gi dine potensielle kunder et mer personlig forhold til deg, dine ansatte og din bedrift. Men det igjen, er et annet tema.
1. Du vil at bildene skal legges merke til. Originale og personlige bilder framfor stock bilder gir en bedre brukeropplevelse. Originale bilder blir også kreditert med å rangere høyere i relevante søk.
2. Pass på at du har rettigheter til å bruke bildet slik du ønsker å bruke det. Har du kommersielle rettigheter? Ved å ha origianle bilder med avklarte avtaler sikrer du deg dette.
3. Gi bildet relevant navn før opplasting til nettsiden.
4. Komprimere bildene dine før opplastning.
5. Legg in Alt- tekst og bildebeskrivelse på nettsiden.
6. Sidens SEO må matche bildets SEO. SEO er et ubeskrivelig stort tema og mange trenger hjelp til å få på plass dette, men det er så viktig å ha en bevissthet rundt det med hvilke bilder du bruker på nettsiden din og hvordan du gjør det. Det er også viktig å tenke på at alt på en side SEO-messig er knyttet opp mot hverandre, men et godt sted å starte er å ha gode, relevante bilder med original informasjon der du selv har kontroll på teksten som legges til.